حوادث، وقایع، هجرت

حضرت زینب علیها السلام

حضرت زینب علیها السلام

زینب نام آشنایی است که دور آن را هاله‏ای از اوصاف نیک و برتر احاطه نموده است. صبر زینب علیها السلام زبانزد دوست و دشمن است؛ و آسمانیان نیز با آن آشنا چرا که – عَجِبَت مِن صَبرِکَ مَلائِکَهُ السَّماءِ؛ از صبر زینب ملائکه آسمانی به تعجب آمدند. – وفای زینب نیز بر کسی پوشیده نیست، چرا که او بود که با تحمّل رنج آورترین حادثه‏ها، و دادن جوانان خویش وفای خود را به برادر و امام خویش ثابت نمود.

دانش و بصیرت زینب علیها السلام هم برای همه مشهود است چرا که با بصیرت او و خطبه‏ها و پیام‏های او بود که انقلاب کربلا تا درون کاخ یزید در شام پیشرفت و یزید و ابن زیاد رابه زانو در آورد.

و تدبیر او بود که کاروان اسرا را با سربلندی به مدینه رساند، و در طول اسارت عزّت و سربلندی را، عبادت و عرفان را، حیا و عفّت و پاکدامنی و نجابت را به نمایش گذاشت و… حقاً که زینب، زینت پدرش امیرمؤمنان علیه السلام می‏باشد با این همه فضیلت:

دو عالم بر علی نازد، علی بر همسرش نازد  ***  علی و همسرش زهرا علیها السلام به زینب دخترش نازد

در این مقال برآنیم گوشه‏هایی از حیا، عفت و پاکدامنی زینب را به تصویر کشیم و ره توشه گرانبهایی برای بانوانی که می‏خواهند زینب گونه زندگی کنند و به افتخار و سربلندی ابدی برسند، مهیا سازیم.

ضرورت بحث حیا امروزه در سرتاسر جهان، مخصوصاً کشورهای اسلامی و علی‏الخصوص جامعه تشیّع، تلاش استعمارگران و مهاجمان فرهنگی برآن است که حیا و عفّت بانوان را نشانه روند و جامعه را از این راه به بی ‏بند و باری و بی‏دینی سوق دهند و در نتیجه آن به مطامع شیطانی خود برسند، چرا که آن‏ها به خوبی یافته‏اند اگر دین و مذهب تشیّع را بخواهند نابود کنند. باید حیا، عفت و پاکدامنی را از بین ببرند. هرگاه از جامعه حیا رخت بر بست و عفت در آن لگدکوب شد، دین هم بساط خویش را جمع خواهد کرد. علی (علیه‏السلام) به زیبایی می‏فرماید: – اَحسَنُ مَلابِس الدِّینِ اَلحَیاءُ ؛ نیکوترین لباس دین حیا است. –

/پاورقی ۱٫ محمدی ری‏ شهری، میزان الحکمه (بیروت دارالحدیث)، چاپ دوم، ۱۴۱۹، ج ۲، ص ۷۱۶ ، روایت ۴۵۴۴./

امام صادق علیه السلام فرمود: – لاایمانَ لِمَن لاحَیاءَ لَهُ ؛ایمانی نیست برای آن کسی که حیا ندارد. –

/پاورقی ۲٫ همان، ص ۷۱۷، روایت ۴۵۷۰./

و امام باقر علیه السلام فرمود: – اَلحَیاءُ وَ الاِیمان مَقرُونانِ فی قَرنٍ فَاِذا ذَهَبَ اَحَدَهُما تَبَعهُ صاحِبهُ ؛حیا و ایمان با هم بر یک شاخه قرار گرفته‏اند، پس هرگاه یکی از آن دو برود، دیگری نیز از او تبعیت می‏کند. –

/پاورقی ۳٫ همان، روایت، ۴۵۶۵؛ بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۰۹./

و زیباتر از همه، امام حسین علیه السلام ـ آن کسی که زینب  علیها السلام، حیا را از مکتب او آموخت ـ فرمود: – لا حَیاءَ لِمَن لادِینَ لَهُ ؛ آن که دین ندارد، حیاء هم ندارد. –

/پاورقی ۴٫ همان، ج ۷۸، ص ۱۱۱، حدیث ۶، میزان الحکمه، ج ۲، ص ۷۱۷، روایت ۴۵۶۹./

از روایات فوق به خوبی استفاده می شود که بین ماندگاری دین در جامعه و وجود حیا، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. مهاجمان فرهنگی، بخوبی این رابطه و ملازمه را دریافته‏اند از این رو صهیونیست معروف – نتانیاهو – این گونه القاء می‏کند که – برنامه‏های ماهواره‏ای به مثابه یک نیروی شورشی بسیار مؤثر عمل می‏کنند، بچّه‏های ایرانی مسلماً لباس های زیبایی را خواهند خواست که در شوهای تلویزیونی می‏بینند آن‏ها استخرهای شنا و شیوه زندگی فانتزی خواهند خواست. –

/پاورقی ۵٫ روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۳/۶/۱۳۸۱./

به گفته یک مقام آگاه در حال حاضر ۹۷ ماهواره متعلق به ۱۵ کشور جهان برای مردم ایران برنامه‏های تلویزیونی پخش می‏کنند که برخی از این ماهواره‏ها بیش از ۲۰۰ کانال تلویزیونی را به طریق دیجیتال پخش می‏کنند. این منبع آگاه افزود – از این تعداد ۶۰۰ شبکه تلویزیونی در سازمان صدا و سیما و برخی نهادهای نظامی، فرهنگی و اطلاعاتی مونیتور می‏شود، بنابر این گزارش از این تعداد شبکه ۱۱ شبکه به زبان فارسی است و اکثر آن‏ها علیه نظام جمهوری اسلامی و ناهنجارهای فرهنگی و اجتماعی برنامه پخش می ‏کنند. –

/پاورقی ۶٫ هفته‏ نامه بصیرت، سال نهم، شماره ۲۶، ۱۰/۲/۸۲، ص ۴./

از طرف دیگر هواداران استکبار جهانی در داخل کشور با قلم‏های زهرآگین و رفتارهای زننده، لباس‏ها و فیلم‏های مبتذل، در نابودی حیا و عفت، استعمار را یاری می‏رسانند. و با کمال بی‏ حیایی دم از اختلاط پسر و دختر، و طرح دوستی و رفاقت آن‏ها می‏ زنند، این‏ها همان‏ها هستند که در – کنفرانس برلین – آلمان، با عریان رقصیدن اوج بی‏حیایی را به نمایش جهانی گذاشتند، و عدّه‏ای از مدعیان دین و دیانت! نیز به تماشا نشستند.

البته از این‏ها و اربابانشان گله‏ای نیست چرا که آنها خود همان گونه‏اند – از کوزه همان برون تراود که در اوست – و منافع دنیوی آنها چنان اقتضا می ‏کند امّا آنچه جای تأسف دارد، و دردمندانه باید اظهار داشت رفتارهای بعضی از بی خبران و دوستان ناآگاه است، آن هایی که دم از دین و دیانت می‏ زنند، چرا فرهنگ ابتذال را با طرح برنامه‏هایی چون – شرکت بانوان در ورزشگاه‏ها به صورت مختلط -، – اختلاط در دانشگاه – و… ترویج می ‏کنند و بدین ‏سان اساسی ‏ترین مسئله دینی را نشانه گرفته‏اند. و یا دوستانی که در صدا و مخصوصاً سیما هستند با پخش برنامه‏ها و فیلم‏ها و… فرهنگ ابتذال و حرمت شکنی را تبلیغ می‏کنند و بانوان را با آرایش‏های آنچنانی و برخورد کذائی در فیلم‏ها به نمایش می ‏گذارند تا حیا و نجابت را تحقیر و لکّه‏ دار کنند.

راستی نشان دادن آن فیلم‏ها و مصاحبه کردن مردان با زنان و بالعکس چه ضرورتی دارد، مگر امام صادق علیه السلام نفرمود: – زن با غیر شوهر و محارمش بیش از پنج کلمه آن هم در حال ضرورت سخن نگوید –

/پاورقی ۷٫ وسائل الشیعه،ج ۱۴، ص ۱۴۳./

آیا این‏گونه حرکات ترویج ابتذال نیست؟! راستی چه شده است ما را که فرهنگ اصیل اسلامی را پاس نمی‏داریم آیا فقط – فارسی را باید پاس داشت – و یا لازم است مرزها و حدود شرعی را نیز پاس داریم؟! اگر بدنبال زیبایی هستیم از حیا و نجابت است، علی علیه السلام فرمود: – الحیاء سبب الی کلّ جمیلٍ ؛حیا راهی است به تمام زیبایی‏ها –

/پاورقی ۸٫ میزان الحکمه، ص ۷۱۶، روایت ۴۵۴۲./

و راز و کلید همه خیرها و خوبی در حیا است: – اَلحَیاءُ مِفتاحُ کُلّ الخَیر ؛ حیا کلید تمام نیکی است –

/پاورقی ۹٫ همان، ص ۷۱۶، روایت ۴۵۴۶./

و پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرمود: – اَلحَیاءُ خَیرٌ کُلُّه ؛ حیا تمامش نیکی است -،

/پاورقی ۱۰٫ همان، روایت ۴۵۴۷./

راستی کجا رفته حیای فاطمی و نجابت و حیای زینبی، چرا مسئولان به گونه‏ای برنامه ریزی نمی‏کنند که فیلم‏ها، لباس‏های عرضه شده در بازار، خیابان‏ها، پارک‏ها و… حیا بر و عفّت‏شکن نباشند؟ مگر فریاد مرزبان حیاء علی علیه السلام را نمی‏شنوند که فرمود: – اَما تَستَحیُونَ وَ لاتَغارُونَ نِسائَکُم یَخرُجنَ اِلَی الاَسواقِ وَ یُزاحِمنَ العلُوج ؛ آیا شما (غیرت) و حیا ندارید که زنانتان را به بازارها سرازیر کردید و با بی‏بند و بارها اختلاط پیدا می‏کنید. –

/پاورقی ۱۱٫ فروغ ‏کافی، محمد بن یعقوب کلینی (دارالکتب الاسلامیه)، ج۵، ص ۵۳۷ و رجوع کنید به: حر عاملی، وسائل الشیعه (داراحیاء التراث العربی)، ج ۱۴، ص ۱۷۴، حدیث ۲، و روضه المتقین، ج ۸، ص ۳۸۳./

زن را به خاطر عصمتی که دارد و میراث دار پاکی مریم و زهرا علیها السلام و زینب نباید گذاشت بازیچه هوس، و آلوده به – ویروس – گناه گردد، گوهر عفاف و حیا و پاکی کم‏ارزشتر از طلا و پول و محصول و باغ و وسایل خانه نیست، دزدان ایمان و غارتگران حیا نیز فراوانند.

سادگی و خامی است که زنان را در معرض دید و تماشای نگاههای مسموم و چشم‏های ناپاک قرار داد، آن‏گاه خیال شود که بیمار دلان و راهزنان عفاف و حیا به وسوسه نیفتند، و از زهر نگاهها و نیش پشه‏های شهوت در امان بمانند. بعضی از – نگاه -ها ویروس – گناه – منتشر می ‏کند و حیا را آلوده می‏سازد. و بعضی از چهره‏ها حشره مزاحمت تولید می‏ کند و عفت و نجابت را لکّه ‏دار می ‏سازد. بیاییم همه دیوارها را خراب نکنیم و همه پرده‏ها را کنار نزنیم و همه پنجره‏ها را باز نکنیم، بیاییم دیوار آسیب دیده حیا را ترمیم کنیم،

/پاورقی ۱۲٫ اقتباس از – گل عفاف – جواد محدثی./

چرا که بی‏ حیایی و کم حیایی نشانه تیره اندیشی است نه روشنفکری، علامت جهالت است نه تمدن، علی علیه السلام فرمود: – اَعقَلُ النّاسِ، اَحیاهُم ؛ عاقلترین مردم باحیاترین آن‏ها است. –

/پاورقی ۱۳٫ همان، ج ۲، ص ۷۱۶./

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *